• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۵/۱۳ 
  • کد خبر : ۲۵۲۴
چگونه سیل تحقیقات علمی مربوط به 19-COVID، انتشار تحقیقات در سایر حوزه ها را تغییر داد .

📌 در سال جاری سیل تحقیقات کرونا ویروس، وب سایت ها و ژورنال های مختلف را فرا گرفت. اخیرا مجله نیچر در هفت نمودار به تجزیه و تحلیل این امر و تاثیر آن بر نحوه انجام تحقیقات و موارد مورد مطالعه دانشمندان پرداخته است. داده های جمع آوری شده و تجزیه و تحلیل شده توسط Nature نشان می دهد شیوع گسترده COVID-19 در سال 2020 علم را مختل کرده و انتشار تحقیقات را تغییر داده است.

 

📌 طبق اطلاعات به دست آمده از یک پایگاه داده، حدود 4٪ از تحقیقات جهانی در سال 2020 به ویروس کرونا اختصاص یافته است. البته در سال 2020 مقالات ارسال شده به مجلات مختلف در تمام موضوعات علمی نیز افزایش چشمگیری داشته است. شاید به این دلیل که بسیاری از محققان در این دوران مجبور به ماندن در خانه بوده و تمرکز بیشتری درنوشتن مقالات داشته اند.

 

📌 انجام یک آنالیز نشان داد که تنها سابمیت مقالات در مجلات Elsevier در فاصله فوریه و می در حدود 270000 یا 58٪ - در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019 افزایش یافته است. این افزایش حتی برای عناوین مرتبط به سلامت و پزشکی نیز بیشتر بوده که این رقم به 92٪ می رسد.

علاوه بر این، این پاندمی در افزایش چشمگیر انتشار مقالات به صورت pre-print، افزایش خروجی علمی محققان و نویسندگان مرد در مقایسه با محققان زن و همینطور بر مدت زمان بررسی و داوری مقالات (سرعت بخشیدن به بررسی و داوری مقالات در بعضی از مباحث و کند شدن بررسی و داوری سایر مباحث) نیز تاثیر داشته است.

 

لینک مقاله در مجله Nature:

https://www.nature.com/articles/d41586-020-03564-y

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0